Alumnes de P3 de l'escola Riu Clar

TREBALLEM A P3 EL POEMA DE L'OLGA XIRINACS
"LA MARINA" 

1. Abans de començar! 


A la classe de P3 hem decidit començar a estudiar i iniciar un projecte nou da l’aula, tot i que aquest és dirigit i decidit per la mestra. Hem vist diversos vídeos i fotografies de  l’escriptora tarragonina Olga Xirinacs i ens ha provocat molta curiositat ( Quina roba té, si té mascotes, si sap utilitzar retoladors, si té família, si menja molta sopa, si té molts llibres a la biblioteca...).
Per poder conèixer-la millor, hem escoltat i visualitzat a l’ordinador alguns dels seus poemes, llegits per ella, i ens hem enamorat del poema de la Marina per tres motius:

  1. El nom de la Marina, protagonista del poema, té amagat el nom d'una nena de la classe: Maria.
  2. Quan sents el poema "fa molta gràcia perquè el cranc puja i baixa pel cos". 
  3. "Surt un cargol i a nosaltres ens agrada la cançó del cargol". 


2. Comencem a treballar.


Surten tantes paraules al poema que a vegades costa seguir-lo, així que hem pensat en aquelles que s’assemblen molt quan sonen al final del poema, i la senyoreta ha buscat a l’ordinador i ha imprès els dibuixos de les mateixes.
Un cop amb els dibuixos a les mans és més fàcil entendre la història. La senyoreta passa les imatges en blanc i negre mentre l’Olga Xirinacs va recitant el poema al vídeo. Al final la mestra ho recita ella sola, més a poc a poc, i utilitzant els dibuixos com a referència.

3. Treballem la memorització del poema.

Entre tots parlem i conversem en referència a la història de la Marina, el cranc i el cargol. Fem un petit debat i arribem a la conclusió de que nosaltres a la platja no hem vist crancs, i els cargols surten a la tardor.
A cada nen i nena de la classe li ha cridat l’atenció algun element del poema, així que cadascú escull el dibuix que més li agrada per pintar-lo. Hi  ha molts nens que repeteixen dibuix, així que la mestra reparteix la meitat de cada imatge i la pintem per separat pactant o no amb l’altre company els colors que utilitzarem.

4. Posada en comú.

Un cop enllestits els dibuixos, la mestra classifica i ordena els dibuixos amb cartolina groga i vermella, i prepara el títol del poema tot utilitzant una paraula referencial “ Marina” i els dibuix que completarà la frase ( “una nena jugant a la platja amb un cargol al sol”).
La mestra tornarà a posar el vídeo del poema de la Marina llegit per l’Olga Xirinacs i pregunta als infants quins personatges surten i què passa.


A la catifa de l’aula la mestra repartirà els dibuixos dividits i cada nen buscarà al seu company i es posarà al seu costat per tenir el puzle del dibuix complert.
Finalment, la mestra recitarà el poema i demanarà una part de cada dibuix que surt. A continuació la mestra guiarà el recital del poema que aquesta vegada faran els mateixos nens a mida que van recol·locant les parts dels dibuixos que falten.
Finalment, els nens que així ho vulguin i estiguin segurs, recitaran el poema sense ajut i davant de tothom.

5. La carpeta dels poemes.

Hem decidit que a partir del treball del poema i com que iniciarem el projecte de l’Olga Xirinacs, anirem escollint més poemes que ens agradin i anirem tallant-los en petits retalls de paraules, per tal de fer un puzle de cada història. Finalment els arxivarem a una “capseta de poemes”,  que es convertirà en una capseta viatgera,  i així anirà a la casa de cada infant per tal de poder treballar-los amb les nostres famílies, quan ens toqui.


 


Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada